۸ ویژگی که باید بنیان‌گذاران موفق داشته باشند.

زمانی که یک بنیان‌گذار یک کار تجاری و یا استارتاپ را شروع می‌کند، انتظار دارد پس از مدتی به موفقیتی که در نظر دارد برسد و جایگاه مناسبی در میان رقبای خود پیدا کند. آن‌ها امیدوارند با داشتن فرصت‌های فوق العاده برای رشد، در مدت زمان مشخصی یک تجارت سودآور را راه اندازی کنند. اما داشتن استارتاپ موفق تنها با خواستن و رویاپردازی به دست نخواهد آمد.

متاسفانه تحقیقات نشان داده است نزدیک ۵۰٪ از شرکت‌ها با ایده‌های کسب و کار نوپا در پنج سال اول فعالیت خود به دلایل مختلفی مانند عدم توجه بنیان‌گذار به بازار کار جدید، سرمایه‌گذاری نامناسب، هدف‌گذاری‌های اشتباه و…‌ با شکست رو به رو می‌شوند.

این مشاغل در سال‌های ابتدایی دارای ایده‌های جدیدی هستند که باعث جلب توجه بسیاری از مردم جامعه می‌شوند،‌ در حالی که با گذشت زمان رقبای آن‌ها با ایده‌های خلاقانه‌تر وارد بازار کار می‌شوند و به مرور زمان جای کسب و کارهای قدیمی که به دنبال نوآوری نیستند را می‌گیرند.

اما چه باید کرد؟ وظیفه بنیان‌گذار آن چیست؟ اصلا بنیان‌گذار موفق چگونه باید باشد؟ 

در ادامه با ویژگی‌های بنیان‌گذاران موفق آشنا خواهیم شد و از تجربیات برخی از آن‌ها بهره خواهیم برد.

ویژگی‌هایی بنیان‌گذار موفق

۱)شجاع

همانطور که  می‌دانید استارتاپ‌ها و به طور کلی شروع یک کسب و کار نوپا کار پر ریسک و استرسی است و برای موفق شدن نیاز به مدل کسب و کاری، برنامه‌ریزی و تلاش فراوانی دارد.

بنیان‌گذار موفق باید با شجاعت در مقابل تمام ترس‌هایی که در این مسیر با آن‌ها مواجه می‌شود ایستادگی کند و با تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت با برنامه‎ریزی درست به سمت آن‌ها حرکت کند.

۲)آینده‌نگر

کارآفرینان موفق، متفکرانی خلاق و دارای دید وسیع هستند. آن‌ها ممکن است قبل از دیگران فرصت‌ها را ببینند و برای استفاده از آن‌ها سریع‌تر از دیگران اقدام کنند. آینده‌نگری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که یک بنیان‌گذار موفق باید داشته باشد. او باید برای آینده‌ی کسب و کار خود برنامه‌ریزی کند تا با ایده‌هایی تازه بتواند با کسب و کارهای جدید رقابت کند.

۳)تحلیل‌گر

بهترین بنیان‌گذارن تنها به فرضیات اعتماد نمی‌کنند. بلکه برای اثبات درست بودن احتمالات و فرضیات خود از داده ها استفاده می‌کنند. تحقیقات بازار، آزمایش‌های گوناگون، نمونه گیری، نظرسنجی و… ابزارهایی است که برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد بازار و ایده خود قبل از اینکه سرمایه‌گذاری زیادی انجام دهند، استفاده می‌کنند.

۴)با اعتماد به نفس 

بهترین بنیان‌گذار خود را به خوبی می‌شناسند، با نقاط قوت و ضعف خود به خوبی آشنا هستند بنابراین افرادی را در تیم خود قرار می‌دهند که تکمیل‌کننده نقاط ضعف یکدیگر باشند. این اعتماد به نفس به آن‌ها اجازه می‌دهد هزاران تصمیمی بگیرند که بر دوام تجارت تأثیر می‌گذارد و آن‌ها را قادر می‌سازد تیم‌های خود را در مسیر درست هدایت کنند.

 ۵)همدل 

بهترین رهبران با تیم استارتاپی خود همدل هستند، حتی اگر دیدگاه‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت باشند. همدلی به آن‌ها این امکان را می دهد تا حرف‌های دیگران را بشنوند و مشکلات تیم خود را برطرف کنند. این موضوع به تیم کمک خواهد کرد تا از ایجاد تفرقه میان اعضا جلوگیری شود.

۶)سازگار

در دنیای امروز همه چیز مدام در حال تغییر و دگرگونی است. بنابراین بنیان‌گذاران کسب و کارهای آنلاین باید خود را آماده‌ی هرگونه تغییر و تحول در مسیر حرکت خود باشند. توانایی انعطاف پذیری و انطباق با بازار از ویژگی‌هایی است که یک بنیان‌گذار برای رسیدن به اهداف خود باید داشته باشد تا در صورتی که با این تغییرات مواجه شد بتواند تیم خود را در با تغییرات و مسیر جدید آشنا کند.

۷)متمرکز 

بنیان گذاران موفق استارت‌ها، برای رونق کسب و کار خود باید تمرکز کامل داشته باشند. در صورتی که اگر بنیان‌گذار بر روی تک تک اعضای تیم و وضایف آن‌ها تمرکز نداشته باشد ممکن است هر لحظه یکی از افراد تیم ناخواسته در مسیر اشتباهی حرکت کند و نتایج آن برای کل تیم غیر قابل جبران باشد. حفظ ساختار تیم استارتاپی یکی از وظایف مهم بنیان‌گذاران موفق است.

۸)باپشتکار

کارآفرینان موفق، مصمم و باپشتکار هستند، در اطراف موانع مانور می‌دهند و با آن‌ها مقابله می‌کنند. مسیرهای جدیدی را پیدا می‌کنند و در برابر چالش‌های آن ناامید و تسلیم نمی‌شوند و به همین دلیل همواره موفق می‌شوند.

تا اینجا با ویژگی‌هایی که یک بنیان‌گذار برای رسیدن به خواسته‌ها و اهداف خود نیاز دارد آشنا شدیم در ادامه با برخی نکات که لازم است بنیان‌گذاران هر لحظه به یاد داشته باشند آشنا خواهیم شد.

نکاتی که هر بنیان‌گذار باید بداند.

بنیان‌گذار اوبر

تلاش برای تبدیل شدن به یک فروشنده عالی 

بیشتر مدیران عامل و کارآفرینان فروشنده طبیعی نیستند. اما باید تلاش کنند به فروشنده خوب تبدیل شوند. در اینجا روش‌های برای بهتر شدن در فروش آورده شده است:

  • به طور مداوم با مشترییان به صورت حضوری یا تلفنی صحبت کنید.
  • سعی کنید مشکلات اصلی مشتریان خود را درک کنید: آیا ویژگی‌ها، قیمت، سهولت استفاده از محصول شما برای کاربران مناسب است؟
  • چرخه فروش خود را درک کنید و تعیین کنید چه کارهایی می‌توانید برای کوتاه کردن آن انجام دهید.
  • بازاری که کسب و کار شما در آن در حال فعالیت است را به خوبی بشناسید.

آگاهی از مسائل حقوقی

نادیده گرفتن موارد اصلی حقوقی می‌تواند یک کسب و کار نوپا را با شکست رو به رو کند. مدیران عامل و بنیان‌گذار باید مدام اطمینان حاصل کنند که شرکت در حال انجام اقدامات لازم جهت رعایت قوانین قابل اجرا است یا خیر. در صورتی که یک شرکت بدون حفظ قوانین اصلی جامعه فعالیت کند تحت هر شرایطی با گذشت زمان تعطیل خواهد شد.

انتخاب تیم مناسب

اعضای تیم استارتاپی از مهم‌ترین ارکان یک کسب و کار آنلاین هستند زیرا آن‌ها هستند که باید به سمت هدف حرکت کنند. اعضای تیم باید بتوانند در کنار یکدیگر بدون تفرقه و چند دستگی حرکت کنند. در صورتی که اعضای تیم استارتاپ نتوانند با یکدیگر در تعامل باشند احتمال شکست کسب و کار بالا خواهد رفت. بنابراین به عنوان یک بنیان‌گذار همیشه به یاد داشته باشید اعضای تیم خود را با ویژگی‌ها و تخصص‌های مناسب انتخاب کنید.

پذیرنده انتقادات و پیشنهادات

شنیدن نظرات اعضای تیم، مشتریان، افراد باتجربه، منتور استارتاپ‌ها و… به بنیان‌گذاران کمک خواهد کرد تا با مشکلاتی که ممکن است هیچ‌گاه متوجه آن نباشند آشنا شوند و به دنبال راه‌حل برای آن‌ها باشند. در اینجا چند روش که کارآفرینان موفق انجام می‌دهند ذکر شده‌ است:

  • جلساتی را در سطح شرکت برگزار کنید تا کارمندان بتوانند پیشنهادات، انتقادات و… را با شما در میان بگذارند.
  • از سایر کارآفرینانی که با چالش‌هایی مشابه شما رو به رو شده‌اند، مشاوره بگیرید.
  • از منتورها، مشاوران و متخصصان این حوزه کمک بگیرید تا راه‌حل‌هایی مناسب برای مشکلات خود ارائه دهید.

آمادگی برای چالش‌های غیرقابل پیش‌بینی

همان‌طور که گفته شد سازگاری یکی از ویژگی‌های مهم یک بنیان‌گذار است زیرا در هر لحظه ممکن است کسب و کار شما با چالش‌هایی رو به رو شود که هیچ‌گاه به آن فکر نمی‌کردید. برخی چالش‌هایی که بسیاری از بنیان‌گذارن کسب و کارهای آنلاین با آن مواجه می‌شوند عبارتند از:

  • یافتن کارمندان عالی
  • بیشتر از آنچه انتظار داشتید باید کار کنید.
  • عدم پذیرش مشتریان 
  • مدیریت زمان
  • حفظ تعادل کار و زندگی 
  • حفظ قدرت برای ادامه حتی در شرایط سخت
  • انتخاب زمان مناسب برای تغییر استراتژی کسب و کار
  • و…

تلاش برای ایجاد انگیزه و شادی اعضای تیم 

بخش عمده‌ای از وظیفه مدیرعامل یا بنیان‌گذار استارتاپ این است که برنامه‌هایی را برای تشویق تیم و راضی نگه‌داشتن آن‌ها از شغلشان در برنامه اجرا کند.چند ایده که بسیاری از کسب و کار‌های نوپا برای ایجاد انگیزه در کارمندان استفاده می‌کنند:

  • ساعت کاری انعطاف‌پذیر
  • توانایی کارمندان برای کار  در خانه در برخی مواقع
  • فعالیت‌های سرگرم‌کننده برای اعضای تیم
  • بازخورد و تشویق منظم افراد تیم
  • جشن موفقیت‌های تیمی
  • فرصت‌های یادگیری و آموزش
  • تمرکز شرکت بر تعادل کار و زندگی کارمندان
  • تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت

پیشنهادات بنیان‌گذاران موفق

بنیان‌گذاران موفق زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که توانسته‌اند تمام چالش‌هایی که با آن رو به رو شده‌اند با پشت سر بگذارند و توانستند با مدل کسب و کاری مناسب استارتاپ خود را زنده نگه‌دارند. آن‌ها دارای تجربه‌های فراوانی هستند که می‌توان با بهره گرفتن از آن‌ها بسیاری از مشکلات را به راحتی پشت سر گذاشت.

همان‍طور که گفته شد استفاده از تجربیات و شنیدن نظرات دیگران به بنیان‌گذاران کمک خواهد کرد مسیر درست‌تری را برای استارتاپ خود انتخاب کنند.

بیایید با برخی از پیشنهادات این بنیان‌گذاران موفق و باتجربه آشنا شویم و از آن‌ها درس بگیریم.

نگران عالی بودن محصول هنگام شروع کار نباشید.

یک توصیه در ابتدای کار این خواهد بود که: “سعی نکنید محصول خود را قبل از عرضه بیش از حد کامل کنید.” هرچه زمان بیشتری را صرف ساخت محصول خود بدون دریافت بازخورد از کاربران واقعی کنید، خطر بیشتری را متحمل خواهید شد. حتی در بعضی مواقع، ممکن است متوجه شوید که مشتریان شما چیزی بسیار متفاوت‌تر از آنچه شما ساخته‌اید می‌خواهند و تمام تلاش شما، زمان و هزینه‌ای که صرف آن کرده‌اید بیهوده تلف شده است و آن لحظه است که راه بازگشتی نخواهید داشت.

وینیسیوس سوارس(Andrew Peterson) بنیان‌گذار Monetus می‌گوید:

لوگو monetus

نمونه اولیه از محصول(MVP) خود را بسازید، آن‌را در اختیار تعدادی از کاربران جامعه هدف خود قرار دهید و نظرات آن‌ها را بخواهید. از این طریق می‌توانید فقط بر روی بهبود محصول خود تمرکز کنید و خواسته‌های کابران خود را براورده کنید.

زمان استراحت کافی داشته باشید.

خواب مهم‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید! قطعا، زمانی لازم به طور مداوم و سخت کار کنید، اما قسمت عمده ای از کار شما بنیان‌گذاران این است که تصمیمات درست و عاقلانه‌ای بگیرید. تصمیماتی که در مراحل اولیه راه اندازی کسب و کار خود می‌گیرید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است پس سعی کنید با ذهنی آرام فکر کنید. 

اندرو پیترسون(Vinícius Soares) بنیان‌گذار Signal Sciences می‌گوید:

بنیان‌گذار Signal Sciences
خواب کافی و استراحت مناسب به طور مداوم به شما بهترین شانس را می‌دهد تا در یک حالت ذهنی آرام برای انتخاب آگاهانه و قاطع اقدام کنید.

مربیان قوی را پیدا کنید.

میشیا روهرسن(Michia Rohrssen) بنیان‌گذار Prodigy می‌گوید:

در سال‌های ابتدای کسب و کار خود با چالش‌ها زیادی رو به رو خواهید شد که برخی به راحتی حل خواهند شد اما برخی نیاز به زمان و دانش بیشتری برای حل شدند دارند. با کمک گرفتن از منتورهای استارتاپ می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید و بازخورد صادقانه و درست دریافت کنید، به شما کمک خواهند کرد به راحتی چالش‌ها را پشت سر بگذارید و موفقیت خود را تا حدی تضمین کنید.

او می‌گوید: تقریباً تمام موفقیت من، بر اساس خرد و مهربانی مربیان و منتورهایی که در این مسیر من‌را یاری کردند بنا شده است.

مانند یک مشتری فکر کنید.

اتین مرینو(Étienne Mérineau) بنیان‌گذار Heyday.ai می‌گوید:

لوگو heyday

اگر کسی مایل است برای ایده شما هزینه کند، به این معنی است که راه حل شما یک مشکل واقعی او را حل می‌کند. به همین دلیل است که شما باید از همان روز اول مانند یک مشتری فکر کنید و رفتار کنید. زمانی که خود را در جایگاه کاربران قرار دهید و مانند آن‌ها فکر کنید، با نیازها، خواسته‌ها ومشکلاتشان آشنا خواهید شد و محصولی در راستای حل مشکلات آن‌ها ارائه می‌دهید. در نتیجه شما همیشه مشتریان وفادار خود را خواهید داشت.

حرف آخر

بنیان‌گذاران باید با وظایف خود به خوبی آشنا باشند. حضور آن‌ها در استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا تنها برای مدیریت و نظارت نیست بلکه آن‌ها وظایفی فراتر از مدیریت دارند که باید با همه آن‌ها به خوبی آشنا باشند. ایجاد تعادل، همبستگی، همدلی و… میان اعضای تیم استارتاپ از وظایف بنیان‌گذار است.

بنیان‌گذاران باید به یاد داشته باشند حضور آن‌ها، طرز فکر و نحوه برخوردشان، همه و همه در روند کاری و ساختار تیم استارتاپ تاثیرگذار است؛ بنابراین باید با دانش کافی این وظیفه مهم را به دوش بکشند و از تجربیات سایر بنیان‌گذاران، مشاوران و متخصصان استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *