پیش از راه اندازی استارتاپ‌ها‌ چه باید کرد؟

مشکل چند درصد از مردم جامعه با کمک ایده که در ذهن دارید حل خواهد شد؟ آیا استارتاپ شما می‌تواند در این وضعیت اقتصادی به خوبی رشد کند؟ آیا سودآور خواهد بود؟ چگونه باید ایده خود را اعتبارسنجی کرد؟

امروزه به دلیل امکانات زیادی که مراکز حمایت از استارتاپ‌ها در اختیار اعضای تیم قرار می‌دهند و موفقیتی که تا کنون استارتاپ‌های زیادی در سراسر جهان به دست‌آورده‌اند، تصمیم‌گیری برای راه اندازی یک استارتاپ تصمیم ساده‌ای است اما یافتن نقطه شروع و مسیر حرکت به سادگی تصمیم‌گیری اولیه آن نیست‌، باید تمام جوانب ایده را بررسی کرد و سنجید تا راه‌حلی مناسب برای آن ارائه داد.

نکاتی پیش از شروع کار

پیش از شروع استارتاپ‌ها و کسب و کارها، روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توان ایده‌ها را آزمایش کرد، آن‌ها را بهبود بخشید و بهترین راه‌حل‌ها را برای آن‌ها پیدا کرد تا در آینده با شکست رو به رو نشوند.

قطعا در هر زمان ممکن است بنیان‌گذاران و اعضای تیم، با مشکلات و موانع پیش‌بینی نشده‌ای در مسیر استارتاپ خود مواجه شوند اما اگر از قبل اطلاعات و تخصص‌ها لازم را جمع‌آوری کرده باشند و با نگاهی دقیق‌تر استارتاپ را راه‌اندازی کنند به راحتی چالش‌ها را پشت سر خواهند گذاشت و دیگر آن‌ها را مانع بزرگی بر سر راه خود نمی‌بینند.

در ادامه با نکاتی که لازم است پیش از شروع استارتاپ بدانیم و آن‌ها را عملی کنیم بیشتر آشنا خواهیم شد تا با دیدی وسیع‌تر به دنبال پیاده‌سازی ایده‌هایی که در سر داریم برویم.

۱) محدوده حوزه‌ای که استارتاپ شما قرار است در آن فعالیت کند را کاملا بشناسید.

اگر به طور کلی قصد راه اندازی یک استارتاپ را دارید، در ابتدا با حوزه‌ها و صنعت‌هایی که استارتاپ‌ها مشغول فعالیت هستند آشنا شوید، صنایع در حال رشد را پیدا کنید به طور مثال امروزه استارتاپ‌هایی که در حوزه‌های آموزش آنلاین، تجارت الکترونیکی و فناوری‌های مالی فعالیت دارند جایگاه خوبی در میان کاربران پیدا کرده‌اند. بنابراین بهترین صنعت و حوزه‌ای را که متناسب با سبک و استعدادتان است پیدا کنید و میزان محبوبیت آن حوزه را در میان کاربران بسنجید.

زمانی که حوزه خود را انتخاب کردید به دنبال بزرگان و پیشکسوتان آن بگردید، از تجربیات، موفقیت‌ها و شکست‌های آن‌ها درس بگیرید تا مسیر درست حرکت خود را پیدا کنید. همچنین اینترنت، کتاب‌ها، مدارس بازرگانی، انجمن‌های صنایع، مشاوران و… می‌توانند منابع اطلاعاتی و ارتباطی بسیار ارزشمندی برای شما باشند تا شما را در این مسیر یاری کنند.

۲) با رقبای خود بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با رقبا برای راه اندازی استارتاپ

موفق‌ترین کسب و کارهایی که در حوزه‌ی کاری شما فعالیت دارند را به طور دقیق بشناسید، آن‌ها رقیبان اصلی شما در آینده خواهند بود، پس پیش از راه‌اندازی کسب و کار کاملا آن‌ها را بررسی کنید و به عنوان کاربر از محصولاتشان استفاده کنید تا با مزایا و معایب آن‌ها به خوبی آشنا شوید.

هنگام استفاده از محصول رقیبان و بررسی آن ارزش پیشنهادی، مدل کسب و کاری، معایب و… آن‌ها را پیدا کنید و سعی کنید از آن‌ها جهت بهبود کسب و کار خود استفاده کنید.

شناخت رقبا به شما کمک خواهد کرد تا از معایب آن‌ها درس بگیرید و با بازار کاری که در آینده قرار است روزی وارد شوید بیشتر آشنا شوید و سپس کسب و کار خود را مطابق با آن راه‎اندازی کنید.

۳) سرمایه اولیه را از یاد نبرید.

سرمایه اولیه پیش از راه اندازی استارتاپ

می‌توانید سرمایه اولیه را خودتان برای راه اندازی استارتاپ تهیه کنید؟ برای راه اندازی کسب و کار به وام نیاز دارید؟ چقدر سرمایه برای شروع کار لازم دارید؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که هنگام شروع استارتاپ‌ها لازم است سرمایه اولیه برای شروع کار است زیرا بدون سرمایه امروزه نمی‌توان هیچ کسب و کاری را راه اندازی کرد. نداشتن سرمایه اولیه بسیاری از کارفرمایان با ایده‌های جالب و جذاب را از شروع یک کسب و کار منصرف می‌کند.

یافتن سرمایه گذار یک راه‌حل منطقی برای شروع کار یک استارتاپ است اما لازم است ایده خود را با سرمایه‌گذار به اشتراک بگذارید و آن‌ها را قانع کنید که ایده شما ارزشمند است و در آینده نتیجه خواهد داد. همچنین در نهایت باید درصدی از سهام استارتاپ خود را در اختیار سرمایه‌گذار بگذارید.

بنابراین پیش از شروع کار لازم است به این موضوع به خوبی فکر کنید و در صورتی که برای شروع به سرمایه‌گذار نیاز دارید اما دسترسی به آن‌ها ندارید مراکز حمایت از استارتاپ‌ها شما را در این مسیر یاری خواهند کرد.

۴) یک نام مناسب برای استارتاپ خود انتخاب کنید.

انتخاب نام مناسب برای استارتاپ به اندازه سایر بخش‌های آن مهم و حیاتی است زیرا نه تنها برای همیشه ماندگار خواهد بود بلکه باید هم ارزش‌ها و هم ویژگی‌های متمایز استارتاپ شما را در برگیرد.

همچنین در ابتدا کاربران باید با نام کسب و کار شما ارتباط برقرار کنند و با شنیدن آن تا حدی متوجه شوند شما در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید، ویژگی خاص شما چیست، استفاده از محصول شما چه کمکی به آن‌ها خواهد کرد و…

بنابراین در انتخاب نام کسب و کار خود دقت کنید و نام‌های منتخب خود را با اطرافیان به اشتراک بگذارید تا با کمک نظرات آن‌ها مناسب‌ترین نام که نشان‌دهنده اهداف کسب و کارتان است را انتخاب کنید.

۵) به نصیحت‌ها و صحبت‌های مشاوران با تجربه در این زمینه توجه کنید.

مشاوره پیش از راه اندازی استارتاپ

یک مربی و مشاور می‌تواند برای یک کارآفرین در مسیرهای مختلف سودمند باشد، او می‌تواند در راستای استراتژی کسب و کار به شما راهنمایی و مشاوره بدهد، به شما کمک کند شبکه ارتباطی خود را قوی‌تر کنید، تا حدی شما را با مسیر حرکت آشنا کند و…

لازم است پیش از انتخاب مشاور و منتور برای راه اندازی استارتاپ با نیازهای خود آشنا شوید. بهتر است بدانید در چه زمینه‌ای به مشاور نیاز دارید و این فرد باید در چه زمینه‌ای شما را یاری کند. ممکن است شما تنها به یک شنونده خوب نیاز داشته باشید و یا کسی که ارتباط خوبی داشته باشد، فردی باتجربه در زمینه بازاریابی و… 

در بهترین حالت، ممکن است شما بتوانید فردی با تمام خصوصیات ذکر شده را پیدا کنید اما برای اینکه زمان زیادی صرف پیدا کردن چنین فرد کاملی نکنید ابتدا با نیازهای خود آشنا شوید و مشاوری مطابق همان نیازها پیدا کنید تا شما را در مسیری که لازم است راهنمایی کند.

۶) با استراتژی‌های بازاریابی قبل از راه اندازی استارتاپ تا حدی آشنا شوید.

امروزه بازاریابی از عوامل مهم در موفقیت بسیاری از کسب و کارها است زیرا با شناخت نکات لازم در مورد بازاریابی به راحتی می‌توان کاربران را محصول تولید شده آشنا کرد. بسیاری از کسب و کارهای کوچک توانسته‌اند با بازاریابی درست موفق چشمگیری کسب کنند در حالی که بسیاری دیگر به دلیل نداشتن دانش درست بازاریابی در برابر رقبای خود شکست خورده‌اند.

با گسترش تکنولوژی و علاقه‌ی شدید مردم جامعه به شبکه‌ها اجتماعی به راحتی می‌توان با کمک آن‌ها کاربران را با محصول خود آشنا کرد و با آن‎ها به اشتراک گذاشت فقط کافیست با نحوه تولید محتوا در هر کدام از این شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید تا آنگونه که انتظار دارید محتوای شما دیده شود.

برای شروع لازم نیست با تمام نکات بازاریابی آشنا شوید اما به مرور زمان و گسترش کسب و کار به متخصص در این زمینه نیاز دارید تا بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید.

۷) کاربران و مشتریان خود را قبل از راه‌اندازی استارتاپ به خوبی بشناسید.

موفقیت هر کسب و کار به میزان رضایت مشتریان از محصولات و خدمات آن بستگی دارد. هر کسب و کار و استارتاپی دارای یک جامعه هدف مشخصی است که گروه خاصی از افراد جامعه را در برمی‌گیرد و تمرکز اصلی تیم‌ها برروی خواسته‌های آن‌ها است بنایراین باید در جهت رفع نیازهای آن‌ها حرکت کرد زیرا آن‌ها هستند که باعث رونق کسب و کار شما می‌شوند.

شناخت دقیق جامعه هدف هر کسب و کار به شما کمک خواهد کرد تا با رفع نیازهایشان، با گذشت زمان آن‌ها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنید و در نهایت کسب و کار خود را گسترش دهید.

۸) ایده‌های خود را تست کنید.

شاید ایده‌هایی که در سر دارید به ظاهر خلاقانه و جذاب باشند اما لازم است آن‌ها را بررسی کنید تا متوجه شوید در دنیای واقعی نیز همان‌طور جذاب و کاربر پسند هستند یا خیر. کاربرانی از جامعه هدف را با ایده خود درگیر کنید تا متوجه شوید در آینده چگونه با کسب و کار شما ارتباط برقرار خواهند کرد.

تست ایده‌ها از مهم‌ترین کارهایی است که باید پیش از شروع استارتاپ‌ها انجام شود زیرا به شما کمک خواهد کرد قبل از صرف هزینه و زمان بیشتری با مزایا و معایب ایده خود آشنا شوید و آن‌ها برطرف کنید.

برای تست و بررسی ایده‌های اولیه لازم است نمونه اولیه(MVP) از محصول خود را آماده کنید و سپس آن‌را در اختیار کاربران قرار دهید و از بازخوردهای آن‌ها در جهت بهبود محصول استفاده کنید.  

۹) تیم مناسب استارتاپ خود را دور هم جمع کنید.

تیم مناسب برای راه اندازی استارتاپ

یکی دیگر از مهم‎ترین بخش‌های استارتاپ‌ها اعضای تیم است زیرا آن‌ها هستند که در نهایت استارتاپ را راه اندازی می‌کنند و برای آینده آن تصمیم می‌گیرند. انتخاب اعضای تیم با تخصص‌های لازم، باید متناسب با نیازهای استارتاپ باشد یعنی در ابتدا بهتر است بررسی شود استارتاپ در چه زمینه‌هایی به نیرو متخصص نیاز دارد سپس از افرادی دارای تخصص‌های لازم دعوت کنید تا به تیم شما بپیوندند.

اعضای تیم باید در کنار هم در جهت رشد استارتاپ تلاش کنند و خود را بخشی از آن بدانند تا در نهایت محصولی مناسب وارد بازار کار شود.

بسیاری از استارتاپ‌ها به دلیل چند‌ دستگی و هماهنگ نبودن اعضای تیم به مرور زمان با شکست رو به رو شدند زیرا اگر افراد تیم در یک جهت حرکت نکنند یک استارتاپ هرگز موفق نخواهد شد. زمانی که کاری به صورت تیمی انجام می‌شود لازم است تمام افراد حاضر دارای روحیه کاری تیمی باشند و با شرایط کار در یک تیم آشنا باشند.

بنابراین هنگام انتخاب اعضای تیم در کنار بررسی تخصص‌های لازم مواردی نظیر روحیه کار تیمی را نیز در نظر داشته باشید.

حرف آخر

حوزه استارتاپ‌ها بسیار جذاب و مملو از ایده‌های جدید و خلاقانه است که به دلیل جدید بودن آن‌ها لازم است پیش شروع، همه جوانب کار بررسی شود. با در نظر گرفتن تمام مواردی که در این مقاله ذکر شده است می‌توان برای شروع استارتاپ اقدام کرد و خیالمان بابت چالش‌های پیش رو تا حدی راحت باشد زیرا مهم‌ترین چالش‌ها را پیش از شروع و راه اندازی استارتاپ پشت سر گذاشته‌ایم.

استارتاپ استودیوهای زیادی در سراسر دنیا به وجود آمده‌ند تا استارتاپ‌ها را در این مسیر یاری کنند و مسیر دشوار آن‌ها را تا هنگام رسیدن به بازار کار را هموار کنند.

استارتاپ استودیوها در طول مسیر با تیم‌ها همراه می‌شوند، مسیر را به آن‌ها نشان می‌دهند و نیازهای اولیه از جمله مشاوره و پشتیبانی، فضای کاری، سرمایه اولیه، اعضای تیم و… را فراهم کنند. این موضوع باعث شده است تا دغدغه و نگرانی بسیاری از کارفرمایان را هنگام شروع استارتاپ کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *