تفاوت مراکز حمایت از استارتاپ‌ها

امروزه افراد زیادی نام شتابدهنده‌ها را شنیده‌اند و با نحوه کار آن‌ها آشنایی دارند در حالی که استارتاپ استودیوها و مراکز رشد انکوباتور به نسبت شتابدهنده واژه جدیدتری هستند و تعداد کمی با آن‌ها آشنایی دارند،‌ حتی ممکن است بسیاری، این سه مرکز را یکی بدانند. باید گفت هر سه، در زمینه راه اندازی استارتاپ‌ها فعالیت دارند اما فرایندشان به طور کامل با یکدیگر متفاوت است. 

به طور کلی مراکز حمایت از استارتاپ‌ها عبارتند از: استارتاپ استودیوها، شتابدهنده‌ها و انکوباتورهااحتمالا این سوال در ذهن شما نقش بسته است که تفاوت آن‌ها در چیست؟ کدام نسبت به دیگری برتری دارد؟ 

باید گفت شتابدهنده‌ها، استارتاپ استودیوها، انکوباتورها و پارک‌های علم و فناوری هر کدام به نوبه خود جایگاه مناسبی در اکوسیستم استارتاپ‌ها دارند و در واقع برتری میان آن‌ها وجود ندارد بلکه تفاوت‌هایی در روند فعالیتشان است که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. 

در ادامه با مزایا و معایب هر کدام آشنا خواهیم شد تا تفاوت‌های آن‌ها را بهتر درک کنیم. 

شتابدهنده‌ها

  • اهداف

همان‌طور که از اسمشان مشخص است هدف آن‌ها سرعت بخشیدن به مسیر استارتاپ‌ها است. اغلب کارآفرینان و صاحبان ایده وارد چنین مجموعه‌هایی می‌شوند تا از خدماتی که آن‌ها ارائه می‌دهند از جمله فضای کاری، تجهیزات اداری، مشاوران کسب و کار و سرمایه اولیه و… بهره‌مند شوند و ایده‌های خود را به یک کسب و کار تبدیل کنند.

هدف اصلی یک شتابدهنده خوب همسو کردن سرمایه‌گذاران با بنیان‌گذاران به منظور ایجاد هم‌افزایی و سرعت بخشیدن به پیاده‌سازی ایده‌های موجود است.

  • بازه زمانی

معمولا شتابدهنده‌ها در بازه زمانی مشخص با تیم‌ها همکاری دارند و حدود ۳ تا ۱۲ ماه انتظار می‌رود اعضای تیم استارتاپ‌ها تمام عملیات مالی و حقوقی خود را تنظیم کنند، با جامعه هدف خود آشنا شوند، برای آن‌ها بازاریابی کنند تا در نهایت به دنبال کسب سود از استارتاپ خود باشند و پس از آن مسیر خود را از شتابدهنده‌ها جدا می‌کنند.

به طور کلی شتابدهنده‌ها سعی دارند کاری که یک استارتاپ باید در طول یک یا دو سال انجام دهد را با کمک آن‌ها تنها در مدت چند ماه طی کنند و پس از آن به تنهایی بتوانند به فعالیت خود ادامه دهد.

  • پیوستن به شتابدهنده

در سال حدودا بین ۱۰ الی ۲۰ عدد و حتی بیشتر استارتاپ وارد شتابدهنده‌ها می‌شوند در حالی که در استارتاپ استودیو این عدد به چیزی حدود ۲ تا ۴ عدد می‌رسد. تقریبا همه شتابدهنده‌ها تاریخ دوره‌های پذیرش مشخصی دارند و یک مسیر مشخصی را برای استارتاپ‌ها در نظر می‌گیرند و با گذشت زمانی که از پیش گفته شد مسیر شتابدهنده و استارتاپ‌ها از هم جدا خواهد شد.

تمرکز بیشتر شتابدهنده برروی استارتاپ‌های به نسبت بالغی است که از قبل مدل کسب و کاری مشخص و مشتری واقعی دارند.

  • مزایا

یکی از مزایای شتابدهنده‌ها این است که در همان ابتدا به بنیان‌گذاران استارتاپ یک ساختار جامع می‌دهند تا حدودی با مسیر حرکت خود آشنا شوند. این ساختار به گونه‌ای طراحی شده است تا استارتاپ‌ها را به سرعت از یک نقطه عطف به مرحله دیگر انتقال دهد.

شتابدهنده‌ها علاوه بر ارائه ساختار، مزایای دیگری مانند شبکه سرمایه‌گذاران، مشاوران متخصص و… را در طول مسیر در اختیار بنیان‌گذاران استارتاپ قرار می‌دهند. 

به طور خلاصه بنیان‌گذاران با نمونه اولیه و ایده خود وارد شتابدهنده‌ها می‌شوند و در نهایت پس از گذشت زمان مشخص از شتابدهنده‌ها جدا می‌شوند. آن‌هایی موفق خواهند بود که در این مدت کوتاه بتوانند از خدمات شتابدهنده‌ها بهترین استفاده را ببرند در غیر این صورت در پایان این دوره با دستی خالی از شتابدهنده خارج می‎شوند.

استارتاپ استودیوها

  • اهداف

بر خلاف شتابدهنده‌ها، ‌استارتاپ استودیوها به افرادی با مهارت و تخصص‌های مختلف نیاز دارند تا ایده‌های موجود را با کمک مهارت‌هایی که دارند به خوبی پیاده‌سازی کنند. از مزایای این اتفاق این است که در استارتاپ استودیو، افراد با مهارت‌ها مختلف وارد می‌شوند و سعی می‌کنند با تقویت مهارت خود و استفاده از آن به اعضای تیم کمک کنند. 

این موضوع باعث سرعت بخشیدن به روند کار می‌شود در حالی که در نمونه‌های دیگر افراد تیم زمان زیادی را مشغول آموزش مهارت‌های لازم هستند.

  •  پیوستن به استارتاپ استودیو

به دلیل اینکه تمرکز بیشتر استارتاپ استودیوها برروی توانایی‌ها و مهارت‌های اعضای تیم است، وارد شدن به استارتاپ استودیوها نیازمند دانش و مهارت اولیه است.

به طور مثال در سایت بتاوورکس(Betaworks یکی از استارتاپ استودیوهای معروف در نیویورک) گزینه‌ای برای کارآفرینان وجود ندارد تا ایده‌های خود را وارد کنند اما بخشی قرار داده شده است تا اگر افرادی با مهارت لازم علاقه دارند به تیم‌های استارتاپی اضافه شوند اطلاعات خود را از طریق آن بخش ارسال کند.

وب سایت greenhouse

این موضوع به این معنا نیست که افرادی با ایده‌های خلاقاله نمی‌توانند وارد استارتاپ استودیو بشوند بلکه استارتاپ استودیو به آن‌ها کمک خواهد کرد تا با افرادی متخصص، با مهارت‌های لازم آشنا شوند تا استارتاپ خود را با کمک آن‌ها راه اندازی کنند.

  • مزایا

از مزایای مهم استارتاپ استودیوها که آن‌ها را متمایز از سایر رقبا می‌کند این است که به دنبال تیمی قوی برای راه اندازی استارتاپ می‌گردد تا افراد با مهارت‌هایی که دارند در جایگاه درستی قرار گیرند و به موفقیت استارتاپ کمک کنند.

از دیگر مزایای استارتاپ استودیوها این است که از همان ابتدا با تیم استارتاپ‌ها همراه می‌شوند و در طول مسیر در شکست‌ها و موفقیت‌های تیم شریک هستند و سعی می‌کنند مسیر رشد را با تمام اعضای استارتاپ طی کنند.

به طور خلاصه استارتاپ استودیو محلی است که روند استارتاپ‌ها با یک ایده شروع می‎شود نه کارآفرین یعنی یک ایده وارد استارتاپ استودیو شده نیازسنجی می‌شود، افراد با مهارت‌های لازم به تیم اضافه می‌شوند و فعالیت استارتاپ شروع می‌شود.

مراکز رشد (انکوباتورها)

  • اهداف

مانند استاراپ استودیوها، انکوباتورها نیز از نقطه شروع با استارتاپ‌ها همراه می‌شوند و آن‌ها را در زمینه‌ها مختلف برای رسیدن به بازار کسب و کار یاری می‌رسانند تفاوت آن‌ها در این است که استارتاپ استودیوها خودشان نیز عضوی از اعضای تیم‌های استارتاپی هستند، مسیر و روند حرکت را به استارتاپ‌ها نشان می‌دهند و با آن‌ها همراه می‌شوند، به طور کلی یکی از هم بنیان‌گذاران تیم‌ها به حساب می‌آیند.

در مقابل انکوباتورها دسترسی به طیف گسترده‌ای از منابع مانند مشاوران، فضای اداری، رسانه‌های دیجیتال، مربیان و موارد دیگر را فراهم می‌کنند، اما خود را درگیر روندی که باید توسط استارتاپ‌ها طی شود نمی‌کنند.

  • بازه زمانی

نکته قابل توجه در مورد مراکز انکوباتورهای این است که آن‌ها به برنامه‌ی زمانی مشخصی محدود نمی‌شوند اما اغلب با بازه‌های زمانی حدود یک تا دو سال کار می‌کنند در حالی که برخی دیگر بیش از چند سال با آنکوباتورها همکاری می‌کنند.

از آنجایی که آن‌ها به استارتاپ‌ها کمک می‌کنند تا از مرحله ایده به ساخت MVP(نمونه اولیه محصول) برسند و پس از آن وارد بازار کار شوند، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که همه این مسیر دقیقا چه مدت طول خواهد کشید. به همین دلیل آن‌ها زمان لازم را می‌گذارند تا استارتاپ‌ها به نقطه قابل قبولی برسد، ممکن است این زمان برای هر استارتاپ با موضوعات گوناگون، متفاوت باشد.

  • مزایا

انکوباتورها سرمایه اولیه و مکانی مناسب برای تیم‌های استارتاپ‌ها فراهم می‌کنند. همچنین گروهی از کارشناسان و افراد متخصص در زمینه‌های مختلف را در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهند تا در تمام مسیر آن‌ها را یاری کنند. به طور کلی تمام مواردی که یک استارتاپ برای شروع لازم دارد را انکوباتورها فراهم می‌کنند تا دیگر تیم‌ها درگیر این مسائل نشوند.

پارک‌های علم و فناوری

  • اهداف

پارک علم و فناوری مجموعه‌ای است که طی مراحلی امکانات خاصی را در اختیار افرادی که قصد دارند کسب و کار نوپایی را راه‌اندازی کنند قرار می‌دهد. پارک‌ها لزوما به دنبال استارتاپ‌ها جهت ارائه امکاناتشان نیستند بلکه تمام کسب و کارهای کوچک برای شروع می‌توانند از کمک‌های آن‌ها بهره ببرند. هدف اصلی آن‌ها ایجاد و رشد سریع‌تر شرکت‌های مبتنی بر نوآوری است تا این شرکت‌ها بتوانند بخشی از نیازهای اولیه خود را هنگام شروع کار برطرف کنند.

  • پیوستن به پارک علم و فناوری

یکی از بخش‌های پارک علم و فناوری مرکز رشد نام دارد که در این بخش از پارک، هییت داورانی وجود دارند و صاحبان ایده و کسب و کار باید توضیحات لازم درباره کسب و کار خود را برای داوران ارائه دهند، در صورت تایید ایده از سوی هییت داروان، اعضای تیم می‌توانند از امکاناتی که پارک علم و فناوری در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد استفاده کنند.

  • مزایا

پارک‌های علم و فناوری جهت رشد نوآوری و کسب و کارهای نوپا امکانات زیادی را در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهند تا به کار آن‌ها سرعت بیشتری ببخشند. برخی از این امکانات عبارتند از:

خدمات عمومی مانند فضای کاری، اینترنت، سالن‌ها کنفرانس، کتابخانه و …مشاوره در زمینه‌های مختلفی همچون مدیریت، مالی و بازرگانی، جذب سرمایه‌گذار، ارائه خدمات فنی مهندسی، آزمایشگاه‌های مختلف و… از دیگر امکاناتی است که پارک‌های علم و فناوری در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهند.

نتیجه‌گیری

تمام مراکز ذکر شده هر کدام به روش خاص خود سرمایه‌گذار و بنیان‌گذار ارائه می‌کنند. شتابدهنده‌ها مناسب بنیان‌گذارانی است که قصد دارند برای اولین بار مانعی را پشت سر بگذارند و اما استارتاپ استودیو برای افرادی که در زمینه‌ای تجربه و تخصص دارند مناسب‌تر است.

همه مراکز ذکر شده می‌توانند موفقیت‌های فراوانی برای یک کسب و کار به دست بیاورند و در مقابل با مدیریت اشتباه، استارتاپی را با شکست رو به رو کنند.

به طور کلی اگر فردی بخواهد برای کسب و کار خود یکی از این چهار مقوله را انتخاب کند باید با توجه به نیاز کسب و کار خود و خدماتی که هر کدام ارائه می‌دهند یکی را انتخاب کند.

به طور خلاصه شتابدهنده‌ها به دنبال کارآفرینانی هستند که تنها نیاز به سرمایه‌گذار دارند در مقابل استارتاپ استودیو مهد ایده‌ها است، آن‌ها ابتدا بهترین ایده‌ها را انتخاب می‌کنند سپس به دنبال تیم متخصص برای ایده منتخب می‌گردند، همچنین انکوباتورها همانند استارتاپ استودیوها از ایده‌های خام حمایت می‌کنند اما خود را درگیر روندی که در حال طی شدن است نمی‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *