استارتاپ استودیو چیست؟

اگر لغت استارتاپ را شنیده باشید و تا حدودی با آن آشنایی داشته باشید باید بدانید استارتاپ‌ها همان کسب و کارهای نوپا مملو از ایده‌های ریسک‌پذیر و خلاقانه هستند که بسیاری از آن‌ها در جهان موفقیت چشم‌گیری به دست‌آورده‌اند و تعدادی از استارتاپ‌ها به دلایل متعدد که بسیاری از آن‌ها قابل پیشگیری هستند، با شکست رو به رو شده‌اند.

افراد زیادی هستند که ایده‌ای جدید و خلاقانه اما خام به ذهنشان می‌رسد و قصد دارند کسب و کاری در همان زمینه راه‌اندازی کنند فارغ از اینکه سرمایه اولیه و یا حتی دانش لازم و کافی برای شروع داشته باشند و دقیقا دلایل اصلی شکست بسیاری از آن‌ها همین دو موضوع خواهد بود. 

و اما چاره چیست؟ با ایده‌هایی که در سر داریم چه کنیم؟ سرمایه اولیه را از کجا بیاوریم؟ ایده ما تا چه حد موفق خواهد شد؟ مراکز حمایت از استارتاپ‌ها به تمام سوالات شما پاسخ خواهد داد. احتمالا در حال حاضر این سوال در ذهن شما نقش بسته است که مراکز حمایت از استارتاپ‌ها چیست؟ کدام مرکز مناسب استارتاپ شما است؟

مراکز حمایت از استارتاپ‌ها:

شروع کار استارتاپ‌ها، کار به نسبت پیچیده‌ای است بنابراین به سادگی نمی‌توان با یک ایده خام کسب و کاری را راه انداخت و انتظار موفقیت از آن را داشت. با گذشت زمان و پیدایش تعدادی استاراپ موفق که توانستند در مدت زمان کوتاهی بسیار شناخته شوند و درآمد فراوانی کسب کنند، علاقه مردم به کسب درآمد از طریق استارتاپ‌ها روز به روز بیشتر شد بنابراین مراکز مختلف زیادی برای حمایت و یاری رساندن به استارتاپ‌ها به وجود آمدند که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

استارتاپ استودیوها:


محلی است برای برداشتن اولین قدم‌های استارتاپ‌ها، یعنی ایده‌پردازی و حمایت آن‌ها در طول مسیر حرکت تا لحظه ورود به بازار کسب و کار. استارتاپ استودیوها امکاناتی همچون ایده اولیه، فضای کار، سرمایه، پشتیبانی و… را در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهند و تا مرحله ورود به بازار استاراپ‌ها را رها نمی‌کنند.

شتابدهنده‌ها:

این مراکز برای مدتی کوتاه و مشخص حامی استارتاپ‌های نوپا هستند و مسیر حرکت، مدل کسب و کاری، سرمایه اولیه را در اختیار اعضای تیم قرار می‌دهند اما پس ازگذشت زمان تعیین شده مسیر استارتاپ‌ها با کسب موفقیت و یا شکست از شتابدهنده‌ها جدا خواهد شد. 

مراکز رشد(انکوباتورها):

انکوباتورها همانند استارتاپ استودیوها فعالیت می‌کنند با این تفاوت که خود را درگیر روندی که توسط استارتاپ‌ها طی می‌شود نمی‌کنند. آن‌ها تنها مسیر را به اعضای تیم نشان می‌دهند و سرمایه اولیه مورد نیاز را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند اینکه تا چه حد اعضای تیم بتوانند از این امکانات به درستی استفاده کنند تنها به توانایی‌هایی آن‌ها بستگی دارد.

پارک علم و فناوری:

صاحبان استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا در صورتی می‌توانند از امکانات پارک علم و فناوری استفاده کنند که اعضای هییت داوری پارک، ایده استارتاپ یا کسب و کار آن‌ها را تایید کنند. این موضوع به این معنا است که نه تنها استارتاپ‌ها بلکه سایر کسب و کارهای کوچک نیز می‌توانند وارد پارک علم و فناوری شوند و از امکاناتی چون فضای کاری و حداقل سرمایه اولیه و… بهره‌مند شوند.

سرمایه‌گذاران خطرپذیر(VC):

این گروه از سرمایه‌گذاران همانطور که از نامشان پیدا است تنها برروی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و به دلیل اینکه احتمال موفقیت استارتاپ‌ها در جهان درصد بالایی ندارد و آن‌ها این ریسک را می‌پذیرند، سرمایه‌گذار خطر پذیر نام دارند. آن‌ها اغلب مجموعه‌ها و نهادهای ثروتمند مانند بانک‌ها، نهادهای دانشگاهی، شرکت‌های بزرگ و… هستند.

برای آشنایی بیشتر با این مراکز پیشنهاد می‌کنم مقاله‌ی تفاوت مراکز حمایت از استارتاپ‌ها را از دست ندهید.

ورودی استارتاپ‌ها:

تمام موارد زیر نیازهای اولیه و اصلی یک استارتاپ است که هنگام شروع موفق به آن‌ها نیاز دارد و همانطور که گفته شد هر کدام از مراکز حمایت از استاراپ‌ها، مطابق بیزینس مدل خود همه یا برخی از آن‌ها را برای شروع کار یک استارتاپ به نسبت مشخص فراهم می‌کنند.

  • ایده
  • اعضای تیم
  • سرمایه اولیه
  • پشتیبانی

هرچه در انتخاب ورودی‌ها بیشتر دقت شود و بهترین‌ها انتخاب شوند قطعا در نتیجه، خروجی با کیفیت‌تری ارائه خواهد شد.

در ادامه همین مقاله به طور کامل با یکی از این مراکز حمایت از استارتاپ‌ها(استارتاپ استودیو)، مسیر حرکت، مزایا آن‌ها و… به خوبی آشنا خواهیم شد.

تاریخچه استارتاپ استودیوها

مدل استارتاپ استودیو برای اولین بار در کالیفرنیا پا به عرصه حضور گذاشت. فردی به نام بیل گروس (Bill Gross) در سال ۱۹۹۶ اولین استارتاپ استودیو به نام ایدیالب (IdeaLab) را راه اندازی کرد و بیش از ۷۵ کسب و کار با کمک این استودیو فعالیت خود را شروع کردند. ایدیالب با این هدف راه‌اندازی شد تا ایده‌های جدید را به کسب و کاری موفق تبدیل کند و در این زمینه موفقیت‌های چشمگیری به دست‌آورد.

با گذشت زمان، حدودا در سال ۲۰۰۷ استارتاپ استودیوها جایگاه بهتری در جهان پیدا کردند و موج جدیدی از استارتاپ‌ها شروع به فعالیت کردند و استارتاپ استودیوها بزرگی همچون بتاورک(Beta works) توانستند استارتاپ‌های موفق زیادی را وارد بازار کار کنند. تمرکز اصلی استارتاپ استودیو بتاوورکس بر روی تقاطع رسانه و اینترنت بوده است. موسس بتاورکس در آن زمان معتقد بود روزی می‌رسد که استارتاپ استودیوها به عنوان محبوب‌ترین مرکز حمایت از استارتاپ‌ها شناخته خواهند شد.

 تا کنون تعداد زیادی استارتاپ استودیو در ایران و جهان راه اندازی شده‌اند که بیش از نیمی آن‌ها از سال ۲۰۱۳ به بعد شروع به کار کردند در نتیجه می‌توان گفت از سال ۲۰۱۳ تا کنون فعالیت استارتاپ استودیوها رشد چشمگیری داشته است.

تاریخچه استارتاپ استودیو

استارتاپ استودیو

به طور کلی استارتاپ استودیو یک پلتفرم برای راه‌اندازی استارتاپ‌ها و تبدیل ایده‌ها به یک کسب و کار است، یعنی با افرادی دارای ایده‌های جدید و خلاقانه همراه می‌شود تا ایده خام آن‌ها را به یک کسب و کار موفق تبدیل کنند. با توجه به تخصص، منابع و زیرساخت‌هایی که دارد به تایید اعتبار و تولید ایده‌های نوپای خود می‌پردازد سپس آن‌ها را وارد بازار کار می‌کند. 

استارتاپ استودیو با نام‌های دیگری مانند استارتاپ فکتوری یا همان کارخانه استارتاپ نیز شناخته می‌شوند زیرا همانطور که گفته شد مانند یک کارخانه از ایده‌های خام، کسب و کارهایی موفق تولید می‌کند. 

استارتاپ استودیوها فعالیت خود را با یک ایده شروع می‌کنند، یعنی هنگامی که فردی با ایده جدیدی رو به رو شده است اما با مسیر رشد و تکامل ایده خود آشنایی ندارد به استارتاپ استودیوها مراجعه می‌کند تا مسیر حرکت را به او نشان دهند و در این راه با او همراه شوند. همچنین استارتاپ استودیو میزبان افرادی است که در زمینه‌ای خاص تخصص و تجربه کافی دارند، تا با کمک آن‌ها یک تیم متخصص برای استارتاپ را تشکیل دهد.

به لطف زیرساخت‌ها و منابع موجود، استودیوهای استارتاپ شانس موفقیت یک استارتاپ را افزایش می‌دهند و رشد آن‌ها را بهینه می‌کنند و در صورتی که به درستی عمل کنند ریسک سرمایه‌گذاری را به مرور زمان می‌دهند.

همچنین استارتاپ استودیو میزبان افرادی است که در زمینه خاصی تخصص و تجربه کافی دارند تا با کمک آن‌ها یک تیم متخصص برای استارتاپ را تشکیل دهد.

به طور کلی استارتاپ استودیوها زمان و هزینه لازم را می‌گذارند تا طی یک فرایند تکرار شونده، استارتاپ‌های با ارزشی وارد بازار کار شوند. در ادامه با این روند و مسیری که این استودیوها طی می‌کنند بیشتر آشنا خواهیم شد.

مراحل حرکت استارتاپ استودیو

۱ـ نیاز سنجی 

همانند زندگی، استارتاپ‌ها نیز دارای نیازهای اولیه و اساسی برای شروع به کار و رشد هستند. این نیازها شامل مجوزها، سرمایه اولیه، مدل کسب و کاری، بازاریابی، استراتژی و… هستند که تمام موارد ذکر شده تقریبا لازمه‌ی همه‌ی استارتاپ‌ها به هنگام شروع فعالیتشان هستند، در نتیجه استارتاپ استودیو سعی می‌کند تمام این موارد را به بهترین شکل در کنار یکدیگر جمع‌آوری کند تا در نهایت به نتایج قابل قبولی برسند.

استارتاپ استودیوها با توجه به نیازسنجی‌های اولیه تلاش می‌کنند در کنار سرمایه‌گذار، تیمی متشکل از افرادی با تخصص‌های مورد نیاز هر کسب و کار را در کنار یکدیگر جمع کند تا با همکاری یک تیم قوی مراحل لازم را طی کنند.

یکی از مزایای اصلی استارتاپ استودیوها این است که از همان قدم اول با افراد همراه می‌شوند و تمام پستی‌ها و بلندی‌های این مسیر پرتلاطم را با آن‌ها طی می‌کنند تا به نتیجه دلخواه خود برسند.

ایده‌ها، اعضای تیم و… با کمک و هم‌فکری افرادی متخصص در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، این موضوع ریسک و احتمال شکست استارتاپ‌هایی که وارد استارتاپ استودیو می‌شوند را کاهش می‌دهد زیرا افراد متخصص برای راه اندازی یک کسب و کار موفق، دید و دانش لازم و کافی را دارند. در نتیجه در جهت پیاده‌سازی ایده در بهترین مسیر تلاش می‌کنند.

پیش از سرمایه‌گذاری و راه اندازی یک کسب و کار باید با چالش‌ها و نقاط ضعف آن آشنا شد تا پیش از صرف زمان و هزینه زیادی آن‌ها را برطرف کرد، بنابراین استارتاپ استودیو در اولین مرحله سعی دارد تمام چالش‌هایی که هر استارتاپ ممکن است با آن رو به رو شود را پیدا کنند و به دنبال راه‌حلی برای آن‌ها بگردد.

۲ـ ساخت نمونه اولیه

با انجام تحقیقات لازم، یافتن نقاط ضعف و برطرف کردن‌ آن‌ها وقت آن رسیده در سریع ترین زمان ممکن یک نمونه اولیه(MVP یا Minimum Viable Product) از کسب و کار مورد نظر را طراحی کنیم تا میزان مطلوبیت آن را در میان جامعه هدف خود بسنجیم.

MVP به شما کمک می‌کند بدون صرف هزینه و زمان بیشتر با بسیاری از کاستی‌های مدل کسب و کاری خود آشنا شوید و پس از آن تصمیم بگیرید چنین ایده‌ای در آینده تا چه حد موفق خواهد بود.

به طور کلی MVP نمونه کوچکی از کسب و کار شما است که دارای حداقل ویژگی‌ها و امکانات مدل کسب و کاری مورد نظر است که به تعدادی کاربران از جامعه هدف ارائه می‌شود تا با نحوه برخورد آن‌ها با چنین محصولی بیشتر آشنا شویم. 

در پایان این مرحله، مسیر حرکت به دو بخش تقسیم می‌شود، در صورتی که در نهایت با یافتن کاستی‌ها و برطرف کردن آن‌ها به نتایج قابل قبولی رسیدیم وارد مرحله بعد می‌شویم در غیر این صورت به ساخت دوباره MVP و بهینه‌سازی ایده‌ها می‌پردازیم.

۳ـ اسپین آف (Spin-off)

در این مرحله ما تا حدودی به نتایج دلخواه خود رسیده‌ایم، مطلوبیت ایده‌ها را سنجیده‌ایم و وقت آن رسیده طی یک فرایند تکرارپذیر به دنبال سرمایه‌گذاری مجدد و اختصاصی کردن تیم خود بپردازیم و در جهت رشد کسب و کار خود تلاش کنیم. در پایان این مرحله با کمک و همراهی‌های استارتاپ استودیو یک کسب و کار جامع و موفق خواهیم داشت.

به دلیل اینکه استارتاپ استودیو تمام جنبه‌های یک کسب و کار نوپا را بررسی می‌کند، دیگر اعضای تیم می‌توانند تمام تمرکز خود را روی محصول بگذارند.

اگر بخواهیم به طور خلاصه و تیتروار مراحل استارتاپ استودیو را مرور کنیم به صورت زیر خواهد بود:

  • مشکلات و دردهای افراد جامعه را روزانه بررسی و شناسایی می‌کنند. 
  •  برای حل مشکلات ایده‌پردازی کرده و راه‌حل ارائه می‌دهند.
  •  ایده‌ها را تحلیل و بررسی می‌کنند.
  •  با فرض اینکه راه حل بررسی شده قابل قبول است و مهم‌تر از همه این که یک نیاز واقعی در بازار است، یک فرد خارجی را استخدام می‌کنند تا مدیرعامل استارتاپ شود. 

مدیر عامل این شرکت تازه تاسیس سهمی از سهام شرکت تازه تأسیس را به دست می‌آورد و نقش او رشد آن است.

  • با توجه به نیاز استارتاپ تیم مورد نظر را تشکیل می‌دهند.
  •  با ایده‌پردازی به سراغ تهیه نمونه اولیه می‌روند.
  •  نمونه اولیه را تست کرده در صورت موفقیت به سراغ سرمایه‌گذاری مجدد و رشد کسب و کار می‌روند و در صورت عدم موفقیت ایده‌های جدیدتری را بررسی می‌کنند.

این روند مدام تکرار می‌شود تا همه افراد نتایج قابل قبولی مشاهده کنند و در زمینه‌ی خاصی مشغول به کار شوند.

مزایای استارتاپ استودیوها:

استارتاپ استودیوها به گونه‌ا‌ی عمل می‌کنند که باعث تمایز آن‌ها با سایر مراکز حمایت از استارتاپ‌ها شده است.

روندی که آن‌ها طی می‌کنند باعث بهبود عملکرد تیم‌ها، سرعت بخشیدن به کار استارتاپ‌ها و علاقه‌مندی بیشتر تیم‌های استارتاپی به استارتاپ استودیوها می‌شود. 

  • بنیان‌گذاران و اعضای تیم در استارتاپ استودیو تنها برروی تولید محصولی با کیفیت و یافتن نیازهای کاربران تمرکز دارند در حالی که مسائل جانبی دیگر مانند یافتن نیروی متخصص، مسائل حقوقی، انتخاب راه‌های ورود به بازار کار و… بر عهده استارتاپ استودیوها است.
  • استارتاپ استودیوها به وجود آمدند تا در مسیر درست موفقیت به کار استارتاپ‌ها سرعت ببخشند.
    آن‌ها روندی را برای استارتاپ‌ها در پیش می‌گیرند تا در کوتاه‌ترین زمان، بهترین محصول ممکن را به بازار کار ارائه دهند. 
  • در صورتی که ایده یا راه‌حل ارائه شده در یک استارتاپ حین آزمایش با شکست مواجه شد، استارتاپ استودیو آن‌ها را رها نمی‌کند بلکه به دنبال ایده‌های جدید با راه‌حل‌های بهتر می‌گردند تا به نتیجه قابل قبولی برسند و در نهایت استارتاپ را وارد بازار کار کنند.

انواع مدل‌های استارتاپ استودیوها:

استارتاپ استودیوها دارای مدل‌های مختلفی هستند که افراد با توجه نیازهای خود و خدماتی که هر کدام از این مدل‌ها ارائه می‌دهد به سراغ آن‌ها می‌روند اما باید گفت به طور کلی رویکرد تمام آن‌ها یکسان است. در ادامه با خدماتی که هر کدام از این مدل‌ها ارائه می‌دهند آشنا می‌شویم.

استودیوهای سازنده Builder studio

استودیوهای سازنده از مراحل اولیه شکل‌گیری یک استارتاپ در کنار تیم قرار می‌گیرند و تا آخرین مرحله توسعه کسب و کار با آن‌ها همراه می‌شوند.

یکی دیگر از ویژگی‌ها اینگونه استودیوها این است که ایده‌هایی که در این بخش شروع به فعالیت می‌کنند اغلب از داخل استودیو منشأ گرفته‌اند، یعنی ایده‌ای از داخل خود استودیو به وجود آمده است، بررسی شده و دیگر وقت آن رسیده تیم مناسبی برای آن پیدا شود در نتیجه افراد با تخصص‌های مختلف، متناسب با نیاز استارتاپ شروع به فعالیت می‌کنند.

این مدل از استارتاپ استودیوها به طور متوسط برای هر استارتاپ ۲۵۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند. استارتاپ استودیوهایی مانند Idealab ،Science inc و Human venture از این نوع استودیوها هستند.

آژانس‌های سازنده Agency builder

سازندگان آژانس معمولاً از طریق یک فروشگاه اینترنتی پول در می‌آورند و از درآمد آن برای تولید محصولات و شرکت‌های تازه تأسیس و استاراپ‌های خود استفاده می‌کنند ویا منابع آژانس خود را در ازای بخشی از سهام استارتاپ در اختیار اعضای تیم قرار می‌دهند. این استودیو اغلب تلاش می‌کند مشکلاتی که همچنان راه‌حلی برای آن یافت نشده را با چشم‌ندازی جدید بررسی کند و استارتاپ‌های خود را در این مسیر راه‌اندازی کند.  این سازندگان اغلب در زمینه تبلیغات یا توسعه نرم افزار، تخصص عمیقی دارند.

نمونه این استارتاپ استودیو Colab نام دارد.

استودیوهای سرمایه‌گذار Venture capital lab

همان‌طور که از نامشان پیدا است بیشترین تمرکز این مدل استودیوها برروی سرمایه گذاری اولیه است، بدین گونه که ایده‌ها و استارتاپ‌های نوپایی که سرمایه اولیه کافی ندارند با کمک گرفتن از اینگونه استودیوها می‌توانند سریع‌تر به فعالیت خود ادامه دهند.

این موضوع به این معنا نیست که استودیو سرمایه‌گذار تنها سرمایه اولیه را فراهم می‌کند بلکه در صورت لزوم، نیروهای متخصص‌ مورد نیاز تیم را نیز در کنار آن‌ها قرار می‌دهد اما تلاش بیشتر آن‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری است و به عنوان منبع درآمد با استارتاپ‌ها همکاری می‌کنند. مانند استودیو Primary VC

استودیو شتابدهنده Accelerator studio

اینگونه استودیوها همان شتابدهنده‌هایی هستند که با تامین بودجه اولیه و تخصص‌های لازم برای هر استارتاپ شریک سهمی از آن می‌شوند با این تفاوت که از ابتدای شکل‌گیری استارتاپ با تیم همراه می‌شوند همچنین هم در سود و هم ضرر خود را شریک تیم می‌دانند.

آن‌ها همانند استارتاپ استودیوها تاریخ شروع کار، بودجه مناسب، همکاری جهت ایده‌پردازی دارند و اما مانند شتابدهنده‌ها از شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی که ایده آن‌ها خارج از استودیو است پشتیبانی می‌کنند. مانند استودیو ۵۰۰labs

استودیو شرکتی Coporate studio

این استودیوها به طور رسمی و غیر رسمی از نوآوری در شرکت‌های بزرگ پشتیبانی می‌کنند و فرآیند حل مساله و یافتن راه‌حل را مطابق پارامترها و اهداف همان شرکت طی می‌کنند. آن‌ها IP، کانال‌ها توزیع، دانش فنی، مشتریان اولیه و… را برای کسب و کارها فراهم می‌کنند.

نمونه‌های این استودیو عبارتند از: BCG Digital Ventures, Mach49, PreHype.

استودیوهایی با ساختار سست Loose structure

این مدل یکی از عجیب‌ترین نمونه‌های استارتاپ استودیوها است زیرا ساختار و پروسه مشخصی برای طی کردن مسیر استارتاپ‌ها ندارند. این استودیو شامل گروهی از کارآفرینان است که برای تاسیس شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها همکاری می‌کنند. به طور مثال استارتاپ استودیوهای Elon Musk’s suite of startups و Bam Ventures به این صورت فعالیت می‌کنند.

استودیو مسابقه‌دهنده Racer Studios

این مدل استودیو مدام در حال جستجو و شناسایی بهترین استاراپ‌ها در سراسر دنیا هستند تا آن‌ها را در نقاط دیگر جهان نیز به راه‌اندازی کنند. اینگونه استارتاپ استودیوها اعتقاد دارند بعضی مواقع شبیه‌سازی و تقلید بسیار سریع‌تر و مقرون به صرفه‌‌‌تر است.

نمونه‌ای از این استارتاپ Rocket Internt نام دارد.

دلایل موفقیت زود هنگام استارتاپ استودیوها:

۱) موفقیت

سرمایه‌گذاران و کارفرمایانی که قصد دارند در زمینه استارتاپ‌ها فعالیت کنند مهم‌ترین موضوعی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند ورود به بازار کار و موفقیت استارتاپ است. همچنین استارتاپ استودیوها در مدت زمان کوتاهی که شروع به کار کرده‌اند توانستند کسب و کارهای موفق زیادی را وارد بازار کار کنند. در نتیجه امروزه این موضوع باعث علاقه‌مندی هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران و کارفرمایان به این استودیوها شده است.


۲) استعداد

استعداد و توانایی یکی از مهم‌ترین رکن‌های استارتاپ‌ها است و در صورتی که افراد تیم استاراپ توانایی‌ها و تخصص کافی را نداشته باشند هیچگاه یک استارتاپ موفق نخواهد شد زیرا دانش، تلاش و فعالیت آن‌ها است که به حرکت یک استارتاپ در مسیر درست کمک می‌کند.
استارتاپ استودیوها مطابق تخصص‌های مورد نیاز هر ایده، به دنبال افرادی مناسب در همان زمینه می‌گردند تا به جای زمان گذاشتن برای شروع یادگیری، افراد برروی تخصص خود تمرکز کنند و آن‌را به کار بگیرند.


۳) ایده‌ها 

ایده اولیه رکن اصلی یک استارتاپ است که لازم است تحلیل و بررسی و نیازسنجی شود تا در نهایت راه‌حلی برای آن ارائه شود که مشکلی از مشکلات افراد جامعه را حل کند.

استارتاپ استودیو پیش از تشکیل تیم استارتاپ به بررسی ایده می‌پردازد تا پس از تشکیل تیم، دیگر اعضای تیم درگیر اعتبارسنجی و تحلیل و بررسی ایده نباشند و مستقیم کار خود را طبق راه‌حل مشخص شده شروع کنند، در نتیجه این اتفاق به مسیر حرکت تیم‌ها سرعت می‌بخشد و میزان رضایت افراد را بالا می‌برد. 


۴) شکست‌ها

در ابتدا استارتاپ استودیوها به این دلیل به وجود آمدند تا شکست استارتاپ‌ها را کاهش دهند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا در نهایت ایده‌هایی که در این استودیوها پرورش داده می‌شود، به نتیجه قابل قبولی برسند و وارد بازار کار شوند.همچنین استارتاپ استودیوها تا کنون در این زمینه موفقیت فراوانی نیز به دست‌آورده‌اند که این موضوع باعث علاقه‌مندی بیشتر بسیاری از کارفرمایان و سرمایه‌گذاران شده است.


۵) سرمایه اولیه

یکی از عوامل مهمی که افراد زیادی را از شروع استارتاپ فراری کرده است سرمایه لازم برای شروع کردن آن است. همانطور که می‌دانید در دنیا درصد کمی از استارتاپ‌ها موفقیت چشمگیری کسب کرده‌اند و در جایگاهی که انتظارش را داشتند قرار گرفته‌اند. در نتیجه سرمایه‌گذاری کردن در چنین حوزه‌ای ریسک بالایی دارد که افراد زیادی حاضر به انجام چنین ریسکی نیستند. بنابراین استارتاپ استودیو سعی دارد با بالا بردن احتمال موفقیت استارتاپ‌ها سرمایه اولیه مناسب هر استاراپ را فراهم کند و خیال سرمایه‌گذاران را تا جای ممکن راحت کند.

بنیان‌گذار بالقوه در استارتاپ استودیو کیست؟

بنیان‌گذار بالقوه ممکن است با ایده‌ای خام، حوزه‌ای که قصد دارد در آن کار کند و یا مجموعه‌ای از تجربیات وارد یک استارتاپ استودیو شود و دقیقا استارتاپ استودیو منتظر چنین افرادی است که به آن‌ها کمک کند تا مسیر کسب و کاری خود را پیدا کنند، با کنار هم قرار دادن چنین افرادی تیمی قوی تشکیل داده تا با پرورش ایده‌های آن‌ها طبق مراحل گفته شده کسب و کاری موفق راه‌اندازی کند.

پس اگر شما نیز در یکی از سه دسته نام برده شده هستید در حال حاضر بهترین فرصت برای شروع کار در یکی از تیم‌های استارتاپ استودیو را دارید.

کلام آخر

استارتاپ‌ها حوزه‌ای پر ریسک اما جذابی هستند در صورتی که روند درست توسط اعضای تیم طی شود به نتایج درست و قابل قبولی خواهند رسید. مراکز حمایت از استارتاپ‌ها هر کدام به روش خود در جهت موفقیت استارتاپ‌ها تلاش می‌کنند تنها کافی است مناسب‌ترین گزینه برای استارتاپ‌ها پیدا شود.

اگر ایده‌ای در سر دارید همین امروز به دنبال تحلیل و بررسی آن باشید شاید در آینده متوجه شوید فردی با ایده شما، کسب و کار موفقی راه انداخته است در صورتی که شما می‌توانستید در جایگاه او باشید و آن لحظه است که به خاطر سهل انگاری خود افسوس می‌خورید. دنیای امروز وقتی برای تلف کردن ندارد زیرا افراد زیادی با ذهن‌های خلاق به دنبال موفقیت هستند.

از برداشتن اولین قدم‌ها نترسید استارتاپ استودیوها برای همراهی و راهنمایی شما در طول این مسیر طولانی و پر پیچ و خم به وجود آمده‌اند. پس همین امروز اولین قدم خود را بردارید.

شما تا کنون تجربه فعالیت در استارتاپ‌ها را داشته‌اید؟ ایده‌ای در سر دارید که به دلیل ترس از شکست به سراغ آن نرفته‌اید؟ اگر شما هم در زمینه استارتاپ‌ها تجربه‌ای دارید خوشحال می‌شویم آن را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *